Cosmic Structures
A series of watercolors whose tints have been purposely thickened so as to deepen and intensify the effect of looking through a window towards the cosmos. The watercolor technique, here enhanced with pencil and ink, is pushed to the limits of full-bodied richness by the addition of other material, giving it a 3-dimensional effect.
Simple, primordial forms, geometric archetypes, which recall a cosmography. A reflection on the origins of the Cosmos and of all life, both organic and inorganic.
The purest philosophical reflection translated into painting is concentrated on the most primordial of questions of existence: the sense and origin of life, knowledge and reason.
The structures of the universe are organized into a host of sizes: from small ones like the Earth and its solar system, to galaxies containing billions upon billions of stars, to the massive dimension of systems of interconnected galaxies.
The similarities and the connections between the Earth and the Cosmos has by now been widely disseminated by science: the shape of neural networks resembles that of the connection between galaxies, and even those of the boundaries of the entire known Universe.
The presence of stars in Penelope’s works speaks of rupture: placing everyday objects side by side, using traditional techniques and not the presence of stars, is an invitation to break with convention, open a third mental dimension, a window through which to view the world upside down, putting human activity into perspective, (re)dimensioning it from the mental delusions we have been living in since birth. This “practice of relativity”, accompanied by the “theory of relativity” in the broader sense, makes sense not only philosophically, but also socially, politically and anthropologically. The fulcrum of her reflections lies in the words of Carl Sagan in his book “Pale Blue Dot, ” a scientific treatise which has opened the doors of science to speculation by society at large, rather than just as an end in itself.
The redimensioning of society, considering everything from a different perspective, research into primordial structures, to redefine the responsibilities of human beings within the space-time dimension they inhabit.
Una serie di acquerelli carichi di colori appositamente addensati per infondere la massima profondità e intensità a finestre illusorie sul Cosmo. La tecnica dell’acquerello, in cui convivono anche la grafite e l’inchiostro, viene spinta all’estremo della sua corposità, con interventi materici che aggiungono la terza dimensione.
Forme semplici e primigenie, archetipi geometrici che richiamano la cosmogonia. Una riflessione sulle origini del Cosmo e di tutta la vita, dell’organico e dell’inorganico.
La riflessione filosofica più pura tradotta in pittura si concentra sulle domande primigenie sull’esistenza, il senso e l’origine della vita, la conoscenza, la ragione.
L’universo contiene strutture organizzate di diverse dimensioni: da piccoli sistemi come quello della Terra e del sistema solare, a quello delle galassie che contengono miliardi di stelle, fino a quelli a larga scala di miliardi di galassie interdipendenti tra di loro.
La somiglianza e le connessioni tra il mondo naturale sulla Terra e nel Cosmo sono oggi diffuse dalla Scienza: la forma delle connessioni neuronali richiama quella delle connessioni tra le galassie, e ancora quelle dei confini dell’Universo conosciuto.
La presenza delle stelle nelle opere di Penelope ha un’intenzione di rottura: accostare a oggetti di uso quotidiano e a tecniche tradizionali e più innovative la presenza delle stelle è un invito a rompere le convenzioni, ad aprire una terza dimensione mentale. Si crea così una finestra che capovolge il punto di vista, che relativizza le azioni umane sulla Terra, ridimensionandole rispetto all’illusione mentale in cui viviamo dalla nascita. Questa “pratica della relatività”, accostata alla “teoria della relatività” in senso più allargato, ha un senso non solo filosofico, ma anche sociale, politico, antropologico. Fulcro della sua riflessione sono le parole di Carl Sagan in “Pale Blue Dot”, il saggio di divulgazione scientifica che ha aperto le porte della scienza a una speculazione allargata alla società, non fine a se stessa.
Un ridimensionamento dell’Umanità, uno spostamento di attenzione, una ricerca delle strutture primigenie, per ridefinire la responsabilità dell’essere umano nello spazio tempo in cui è.
‘Senza Titolo 1’, 2022, Mixed Media on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x18″) Detail
‘Senza Titolo 1’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 2’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 9 ’, 2022, Mixed Media on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″) Detail
‘Senza Titolo 3’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 4’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 5’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 6 ’, 2022, Mixed Media on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″) Detail
‘Senza Titolo 6 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 7 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 8 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 9 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 9 ’, 2022, Mixed Media on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″) Detail
‘Senza Titolo 10 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 11 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 12 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 4’, 2022, Mixed Media on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x18″) Detail
‘Senza Titolo 13 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 14 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)
‘Senza Titolo 15 ’, 2022, Mixed Media
on Cotton Paper, 30.5 x 45.5 cm (12″x 18″)